Skip til hoved indholdet

Kommunale og lokale projekter

Musikskolen deltager i forskellige projekter båder lokalt, regionalt og nationalt.

Kommunale og lokale projekter

Et 2-årigt projekt er i gangsat på tværs af sektorer i Lolland Kommune. Formålet med musikindsatsen er, at sang og musik skal blive en integreret del af kulturen og hverdagslivet på plejecentre i Lolland Kommune. Gennem brug af forskellige typer af musikaktiviteter målrettes de musikalske indsatser borgernes forskellige behov.

Musikken skal være løftestang for flere elementer ved borgernes generelle helbred for eksempel.:

  • Glæde og livskvalitet
  • Motivation til bevægelse, træning og andre hverdags gøremål
  • Smertelindring
  • Udholdenhed
  • Tankemønstre
  • Bedre søvn
  • Fællesskab
  • Hukommelse
  • Kropslig ro

Demente samt ældre, der deltager i fælles aktiviteter med musik, udtrykker større glæde og samhørighed med personalet. Musikken aktiverer flere forskellige centre i hjernen, som dermed kan være med til at give øget interaktion og glæde for såvel borgeren som personalet.

Hvilke aktiviteter – Hvilken musik

Vi er alle forskellige, og derfor har vi ofte forskellige præferencer for musikalske genrer. De personlige præferencer påvirker musikkens effekt, og derfor vil indsatserne dels bestå af større fælles musikaktiviteter, men det er også et ønske, at der kan laves mere individuelle eller mindre musikaktiviteter med færre deltagere. Fælles er, at de skal foregå i tæt dialog med både borgere, deres pårørende og de medarbejdere, som kender borgerne bedst. Sammen skal vi så at sige finde f.eks. de demente borgeres personlige musikalske livshistorie og musikpræferencer. Resultaterne af musikindsatserne vil være mest virkningsfulde, hvis de er afstemt med borgerne og fordi musik er en velegnet aktivitet, der kan medvirke til at dække vigtige behov for beskæftigelse og stimuli samt løfte livskvaliteten hos borgerne i ældreplejen.

Eksemplerne på aktiviteter som følger nu, er derfor foreløbige, da det er vores ønske at udvikle tilbuddene med de aktiviteter, som borgerne efterspørger, samt aktiviteter som vi i processen ser udfolde sig med gavnlig effekt. Her følger forslag og ideer til musikaktiviteter:

  • Musik og dans
  • Fællessang
  • Musik til maden
  • Små intime koncerter for eksempel på stuen hos borgere som er sengeliggende
  • Musikinterventioner som kan sænke henholdsvis smerteniveauet, angst eller depression eller modsat musikinterventioner, der kan hæve energiniveauet og nærværet hos borgere som trænger til det.
  • Individuelle playlister målrettet den enkelte demente, således at musikken f.eks. kan sættes i gang på en højttaler 30 min. før borgeren skal i bad, hvilket vil påvirke borgerens motivation, tilstedeværelse og ro. Især levende musik giver en markant positiv adfærdsændring og stimulerer kommunikation og aktiv deltagelse. Musikken genkalder nogle kropslige erfaringer hos de demensramte, og de kan mestre noget, de ellers ikke kan, umiddelbart i nuet.
  • Koncertoplevelser med forskellige typer af optrædende. Det kan for eksempel være 30-40 korsangere, som kommer ud og synger sammen med og til beboere og pårørende på et plejecenter.

Hvem er med?

Alle plejecentre og dagscentre skal have musikaktiviteter på skift gennem året. Dertil var der ønske om, at vi sammen skal finde 1-3 plejecentre, som vil sætte ekstra fokus på et hverdagsliv, hvor musikaktiviteter bliver en del af kulturen. Både når musikskolens undervisere er til stede, men også når musikskolen ikke er til stede. Det sidste vil f.eks. kunne ske ved, at plejecenterpersonalet opkvalificeres til at forestå nogle musikaktiviteter. Det er også vigtigt at de to personalegrupper (musikskolen og plejecentre) får fælles tid til at:

  • Kommunikere om de praktiske indsatser samt tale om de mere langsigtede mål og processen derhen
  • Reflektere i fællesskab over musikkens indvirkning hos forskellige borgere
  • Dele gode historier og succesopleverser som giver energi, motivation og inspiration til kolleger
  • Vidensdele og erfaringsudveksle i dagligdagen
  • Lave fælles opfølgning på indsatserne.

Nationale og regionale projekter

Skru OP er 3 rytmiske musikkonkurrencer på regionale spillesteder, hvor musikskolebands spiller musik, som de selv har skrevet eller komponeret. Der er både dommerpanel og præmier.

Missionen med Skru OP er at danne et link mellem musikskolebands, professionelle musikere og spillesteder samt at sætte arbejdet med egne numre eller materiale på dagsordenen i musikskolerne.

Lolland Musikskole

Østre Landevej 6, 4930 Maribo

Gyvelvej 3. 4900 Nakskov

Telefon: 54 67 62 42
musikskolen@lolland.dk

Foreninger

Nyttige links