Skabende musikalsk praksis i Lolland Musikskole
I august 2017 udgav kulturministeriets Musikskoletænketank en spændende rapport, som udpegede nogle indsatsområder og anbefalinger for danske Musikskoler, og håbet var, at alle dele af musikskolemiljøet ville kaste sig over disse med fantasi og gåpåmod. Anbefalingerne var ikke udtryk for, at sådanne tiltag ikke allerede fandt sted – men var ment som en opfordring til at fokusere på og prioritere disse områder.
Hele rapporten kan læses her.
På Lolland Musikskole har vi læst rapporten med stor interesse og nysgerrighed. Vi har gennem de sidste 2 år arbejdet med flere af Musikskoletænketankens anbefalede indsatsområder bl.a. nye læringsmiljøer og fleksible undervisningsformer, men vi har også haft et stort fokus på stærke musikalske fællesskaber og vores sociale rum.
I 2018 prøvede Lolland Musikskole for første gang at lave et Melodi Grand Prix for skolens elever. Alle de optrædende skulle skrive deres egen sang. Vi gjorde dette for at få mere fokus på den skabende musikalske udvikling for vores elever i Musikskolen. Grand Prix'et var en stor succes. 12 numre blev det til og mange elever havde været fælles om at komponere, skrive og spille/synge de 12 numre. Niveauet var rigtig højt og vores eksterne dommere var imponeret over elevernes musikalske evner.
Fokus og indsatsområder
Da Lolland Musikskole skulle planlægge de fokus- og indsatsområder, som vi ønskede skulle prioriteres i sæson 2019/2020 var alle enige om, at vi ville have et endnu større fokus på at udvikle vores elevers kompetencer og personlige udvikling til selv at være musikalsk skabende.
"Musikken har en central funktion i livet. Aktiv musikudøvelse er en vej til menneskelig, identitetsmæssig og personlig udvikling. En aktiv og levende musikkultur er et gode for samfundet og en rigdom i menneskers liv. Det forudsætter, at der også i fremtiden findes mennesker, som har glæden ved og færdighederne til at udøve og skabe musik" , sådan står der i Musikskoletænketankens rapport, og anbefalingen er, at musikskolernes undervisning i højere grad integrerer musikalsk skaben i undervisningen. Arbejdet med musikalsk skabende processer indeholder også komposition.
Professor i musikformidling og komponist Mogens Christensen fortæller i artiklen "Man skal være i Musikken": "Undervejs i samtalen stejler MC lidt over sin egen formulering med at ’forstå musik’; for selv om han har undervist i 30 år i musikteori, mener han netop ikke, at man – og især børn – skal forstå musik. Man skal i stedet for at intellektualisere musikken være i den, og det er præcist det, der er vigtigt for ham: At bringe børnene derhen, hvor de omgås musikken på musikkens præmisser, og dermed selv er musikalsk skabende. I modsætning til den genskabende proces, hvor et værk kan opbygges af børnene, eller en udefrakommende ting kan itonesættelse, er netop den skabende proces uden en ydre genstand det vigtigste skridt ind i en ren musikværen" [...] Den voksnes rolle er ved sådanne skabende processer i første omgang at invitere, lytte og give kvalificeret modspil, ikke at være belærende og bedrevidende. Den voksne skal herefter prøve at få barnet til at udvikle sin lyd-ide, f.eks. ved at lave lyden bagfra, isolere et eller flere elementer i lyden og gennem de muligheder, der opstår ved det at strukturere og forme musikken, så formen bliver til i dialog med stoffet. Det at kunne kvalificere sit stof (f.eks. at lytte ind i og bestemme sig for, hvad der i det udviklede stof vil egne sig godt til begyndelse, som højdepunkt og som afslutning), er en vigtig kompetence i det kreative arbejde. Har man vist barnet tillid i sin lytning og sin hjælp, får man som lærer en gave fra barnet. Gaven er en lyd, – i bedste fald et menneskes indre klang. Derfor må den voksne lytte godt efter; for man kan i sådanne situationer stå ansigt til ansigt med et barns klang. Noget skrøbeligt, noget indre hinsides alle tillærtheder og noget, man under ingen omstændigheder skal reducere betydningen af ved at italesætte det. I musikkens verden er det smukkeste netop ikke at give forklaringer; musikken skal ikke intellektualiseres. ”Det er vigtigere, at du opdager, end du forklarer”, og ”Kunsten er til for at forurolige, og videnskaben er til for at berolige”. Her citerer MC billedkunstneren Braque; men for al kunst gælder det, at man let og ofte uforvarende kommer til at tage livet af det, man er ved skabe, hvis man forklarer for meget.
[...]
Kunstnerisk skabende aktivitet giver eleverne en oase, hvor de med den abstrakte og uimodsigelige musik kan itonesætte deres tanker om liv og død. Og alle de andre spørgsmål, som de voksne ikke kan svare på. [...] Musikken giver dem denne mulighed for at udtrykke sig kunstnerisk og være skabende. Sindet lukkes op gennem musik. Her er en afsender og en modtager, og begge kan lægge noget vidt forskelligt i det, man hører; men både afsender og modtager har en dyb personlig oplevelse på et abstrakt plan. Gennem arbejdet med musik kommer man hen til noget, der er begrebsløst; men man kan forme det til et udtryk. I dag bombarderes vi med holdninger fra massemedier og den kommercielle verden; men vi skal også have holdninger andre steder fra, fra musik f.eks. For musik kan skabe holdninger og formulere dem uden ord.
Hvordan
Når vi i hele uge 44 sætter fokus på skabende musikalsk praksis, er det også ud fra en tanke om, at alle vores elever uanset niveau kan noget musikalsk, og vi lærere ønsker at møde eleverne der, hvor de er og skabe musikken sammen med dem ud fra de redskaber de allerede har.
At arbejde med det skabende og det genskabende giver mulighed for, at den enkelte kan komme frem med noget, der måske ligger dybt i en selv. Her kan skabes dette unikke, personlige udtryk, som ikke er omkranset af en forudbestemt fortolkning fra læreren, lærebøger eller lignende. Eleverne finder sig selv og deres egen klang i musik. I stedet for at møde eleverne og at fortælle dem, hvad de skal lære og fortælle dem om det, som de ikke kan, så vil vi i uge 44 arbejde med et fokus på alt det musik, som de allerede har indeni dem selv, alt det de allerede kan. Det skal være legende, sjovt og vi vil gøre alt for, at eleverne ikke skal tænke, at nu skal de lave det perfekte nummer. Det handler om at være i processen, lytte, afprøve, undersøge, lege, grine eller måske græde. Alt sammen i et trykt, frit og motiverende læringsmiljø. Vi forventer at nogle elever vil blomstre i dette læringsmiljø, og andre vil savne "at læreren giver svarene, når man spørger". Vi håber, at I hjemme vil bakke op om det fokus, som eleverne vil møde i hele uge 44 i forhold til udvikling af deres skabende musikpraksis. Vi tænker, at det er vigtigt at alle elever udvikler dette fokus, også selvom de kan finde det svært og meget udfordrende.
I Lolland Musikskole skal vi både synge, blive endnu dygtigere til at spille på vores instrumenter, vi skal bevæge os, danse og lade blodet rulle; men vi skal også skabe rammerne for og inspirationen til, at eleverne gennem musikken kan kigge ind i dem selv og samtidig have en lærer til i fuldt medlevende alvor at kvalificere dette kig.
Alle elever på solofag vil i denne uge blive tilbudt diverse masterclasses med både interne og eksterne undervisere.
Der er ikke normal undervisning i uge 44.